Ligt het altijd aan de ander?
Door mijn werkzaamheden heb ik regelmatig te maken met
conflictsituaties. Ik wordt dan ingehuurd als mediator. Soms ga ik met een
werknemer mee naar diens werkgever als er een arbeidsconflict is. Het
belangrijkste is dan om boven te halen wat wel meespeelt maar onderwater
blijft. Tegenwoordig is dat vaak ineffectieve crisisbestrijding met het oog op
de lastenpost (de werknemer). Dit wordt vaak niet uitgesproken en dan lijkt het
dat het conflict gaat over het gebrek aan effectief functioneren van de
werknemer!
Zolang men niet eerlijk is over de ware motieven dan is het
moeilijk om het vertrouwen te herstellen. Zoals geldt is elke relatie geldt ook
in een werkgevers- werknemersrelatie dat men vertrouwen moet hebben in elkaar
en wat in elkaar moet zien. Als dit het geval is dan komen mijn vaardigheden
als relatietherapeute goed van pas en kan er een basis worden gelegd voor de
toekomst. Er kunnen afspraken worden gemaakt en een pad naar de toekomst worden
uitgezet. Voor het zoeken naar een win-win situatie is onderling vertrouwen
essentieel. Zelfs als de onderliggende belangen verschillend zijn kunnen deze
worden onderhandeld zolang men vertrouwen heeft en er een basis is om eerlijke
afspraken te maken. Deze afspraken kunnen ook inhouden dat men liever uit
elkaar gaat maar dat zal dan ook een bevredigende oplossing zijn voor beide
partijen.
In een ideale situatie komen de partijen tijdens de mediation
er achter dat men gelijke belangen heeft en met elkaar verder wil. Als dit van
beide kanten is uitgesproken kan er weer een samenwerking ontstaan en een basis
worden gelegd voor de toekomst.
Helaas wordt ik vaak ingeschakeld als er veel is gebeurd en
men niet meer een helder zicht heeft op de situatie. Er is een verstoorde
arbeidsrelatie en deze is, mits goed gedocumenteerd, een legitieme reden voor
een scheiding/ ontslag. Als de relatie dusdanig is verstoort dat er geen
vertrouwen is dan zullen beide partijen gaan vechten. Meestal gaat dit langs de
weg van de rechtbank en dit is dan een kostbare en tijdrovende zaak voor
beiden. Vaak komt het ook voor dat een ex-werknemer een werkgever betaald gaat
zetten of dat een werkgever niet zulke eerlijke technieken gaat inzetten om de
werknemer weg te pesten.
Het komt vaak voor dat beide partijen vechtgedrag vertonen
en proberen te domineren en hun versie van het gelijk te laten gelden. Deze
techniek kent alleen maar verliezers. Kenmerkend kan ook zijn dat een van de
partijen ontkent dat er een conflict is. Heb ik een conflict? Nee de ander
heeft een probleem. Door manipulatietechnieken zal het conflict zich verdiepen
en vaak komen er dan ook andere slachtoffers binnen een organisatie welke
worden meegesleurd door het conflict. Het is dan moeilijk om het ware probleem
te achterhalen laat staan dat er een effectieve oplossing kan worden gevonden.
Deze vorm van vechtgedrag en een gebrek aan vertrouwen komt helaas, volgens
mijn ervaring, heeft meest voor en kost ook het meest. Personeel met burn-out
en vermijdingsgedrag van het nemen van risico’s en verantwoordelijkheid zijn het
gevolg op de werkvloer. En gemotiveerde mensen met talenten zoeken hun werkzaamheden elders. Leidinggevenden
en management zijn bezig hun eigen paadje schoon te vegen.
Wellicht word ik in
de toekomst ingehuurd voor herstel van werksfeer of om te werken aan een
positieve werkcultuur met een inspirerende toekomstvisie.
Behoefte aan een
adviesgesprek? www.anitasmeding.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten