dinsdag 8 oktober 2013

omgaan met conflicten


Ligt het altijd aan de ander?

Door mijn werkzaamheden heb ik regelmatig te maken met conflictsituaties. Ik wordt dan ingehuurd als mediator. Soms ga ik met een werknemer mee naar diens werkgever als er een arbeidsconflict is. Het belangrijkste is dan om boven te halen wat wel meespeelt maar onderwater blijft. Tegenwoordig is dat vaak ineffectieve crisisbestrijding met het oog op de lastenpost (de werknemer). Dit wordt vaak niet uitgesproken en dan lijkt het dat het conflict gaat over het gebrek aan effectief functioneren van de werknemer!

Zolang men niet eerlijk is over de ware motieven dan is het moeilijk om het vertrouwen te herstellen. Zoals geldt is elke relatie geldt ook in een werkgevers- werknemersrelatie dat men vertrouwen moet hebben in elkaar en wat in elkaar moet zien. Als dit het geval is dan komen mijn vaardigheden als relatietherapeute goed van pas en kan er een basis worden gelegd voor de toekomst. Er kunnen afspraken worden gemaakt en een pad naar de toekomst worden uitgezet. Voor het zoeken naar een win-win situatie is onderling vertrouwen essentieel. Zelfs als de onderliggende belangen verschillend zijn kunnen deze worden onderhandeld zolang men vertrouwen heeft en er een basis is om eerlijke afspraken te maken. Deze afspraken kunnen ook inhouden dat men liever uit elkaar gaat maar dat zal dan ook een bevredigende oplossing zijn voor beide partijen.

In een ideale situatie komen de partijen tijdens de mediation er achter dat men gelijke belangen heeft en met elkaar verder wil. Als dit van beide kanten is uitgesproken kan er weer een samenwerking ontstaan en een basis worden gelegd voor de toekomst.

Helaas wordt ik vaak ingeschakeld als er veel is gebeurd en men niet meer een helder zicht heeft op de situatie. Er is een verstoorde arbeidsrelatie en deze is, mits goed gedocumenteerd, een legitieme reden voor een scheiding/ ontslag. Als de relatie dusdanig is verstoort dat er geen vertrouwen is dan zullen beide partijen gaan vechten. Meestal gaat dit langs de weg van de rechtbank en dit is dan een kostbare en tijdrovende zaak voor beiden. Vaak komt het ook voor dat een ex-werknemer een werkgever betaald gaat zetten of dat een werkgever niet zulke eerlijke technieken gaat inzetten om de werknemer weg te pesten.

Het komt vaak voor dat beide partijen vechtgedrag vertonen en proberen te domineren en hun versie van het gelijk te laten gelden. Deze techniek kent alleen maar verliezers. Kenmerkend kan ook zijn dat een van de partijen ontkent dat er een conflict is. Heb ik een conflict? Nee de ander heeft een probleem. Door manipulatietechnieken zal het conflict zich verdiepen en vaak komen er dan ook andere slachtoffers binnen een organisatie welke worden meegesleurd door het conflict. Het is dan moeilijk om het ware probleem te achterhalen laat staan dat er een effectieve oplossing kan worden gevonden. Deze vorm van vechtgedrag en een gebrek aan vertrouwen komt helaas, volgens mijn ervaring, heeft meest voor en kost ook het meest. Personeel met burn-out en vermijdingsgedrag van het nemen van risico’s en verantwoordelijkheid zijn het gevolg op de werkvloer. En gemotiveerde mensen met talenten zoeken hun werkzaamheden elders. Leidinggevenden en management zijn bezig hun eigen paadje schoon te vegen.
Wellicht word ik in de toekomst ingehuurd voor herstel van werksfeer of om te werken aan een positieve werkcultuur met een inspirerende toekomstvisie.

 Behoefte aan een adviesgesprek? www.anitasmeding.nl
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten