Organisatie Ontwikkeling


 

Kenmerken van goed functionerende teams:

 
Samenwerken is steeds belangrijker. Samenwerken kan een bron van sociale steun en arbeidsvreugde, maar ook van conflicten en frustratie zijn. Als manager ben je dan vaak bezig met het blussen van brandjes en je hebt het gevoel je een slag in de rondte te werken zonder het gevoel dat de teamprestatie of het functioneren van de teamleden op een hoger niveau komt.

Onderstaand een lijstje, welke je kan gebruiken om na te gaan of het team echt aan het presteren is en er aldus een synergie bestaat of is er nog tijd en aandacht nodig voor het verstevigen van de gezamenlijke basis.

Je kan ook kijken of er de zaken met elkaar in overeenstemming zijn en leiden tot synergie en versterking van het team en de gezamenlijke missie of bestaat er binnen de werkstructuur of organisatiecultuur zaken welke spanning oproepen en aldus verdere aandacht nodig hebben?

 

  heldere doelstellingen

  gezamenlijke verantwoordelijkheid

  open communicatie

  wederzijds respect

  flexibiliteits/ aanpassingsvermogen

  initiatief

  groepsgrootte

  werkwijze

  competenties en het opleiden van teamleden

  teamstructuur

  teamrollen

  gedrag van het management

  you get what you reward: beoordelings- en beloningssystemen aangepast aan het werken in teams

  commitment van het management

  participatie

  kennis van groepsdynamica

  feedback

  vertrouwen in elkaar

  cohesie (let op valkuil!)

  besluitvorming

  om kunnen gaan met conflicten/confictvaardigheid

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten