Ben je na een jaar werkervaring een expert? Ben je na het
volgen van een coach opleiding een goede coach? Het ontwikkelen van talent
vergt het jaren van investering en training. Voor psychologen is het
gebruikelijk om intervisie te volgen en regelmatig te reflecteren op het eigen
gedrag en de gevolgen daarvan op de cliënt. Deze grondhouding zou voor alle
personen in functies waar ze anderen moeten beïnvloeden een groot goed zijn. Je
kan leidinggevende competenties hebben maar dat zegt nog niets over hoe de
mensen ‘onder je’ zich verder ontwikkelen.
Competenties zijn niet eenvoudig te meten. Het gevaar van
competentiegericht denken ligt hem in het niveau van meesterschap. Een novice
of een master is een wereld van verschil in kennis en vaardigheden. Talent
ontwikkeling vergt jarenlange toewijding en investering. In het onderwijs komt
het helaas vaak voor dat leerlingen op te lage competenties worden ingeschaald
zodat die competenties dan worden behaald. In plaats van dat competenties een
middel zijn om de ontwikkeling te bevorderen wordt het behalen de competenties een
doel op zich. Het gevaar is dat competenties een soort afvinklijstjes worden.
Dit is niets zeggend over het bereikte niveau of in hoeverre de competenties
echt zijn eigen gemaakt of dat het meer op cognitief niveau is gebleven.
Er is een verschil tussen weten en kunnen en tussen het
opstellen van het beleid en het succesvol implementeren. Voor echt competentie
gericht onderwijs zijn goede leermeesters nodig welke een liefde voor het vak
kunnen overbrengen en leerlingen inspireren zich verder te blijven ontwikkelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten