Teamcoaching


Samenwerken wordt steeds belangrijker.

Naast vaste teams zijn er vaak projectgroepen welke tot zelfsturende teams moeten worden omgevormd.

Het onderstaand model kan voor teamcoaches een hulpmiddel zijn:

Model van Tuckman:

 
Fase 1 - forming: de fase van formatie en oriëntatie. De groepsleden zien zichzelf nog als individu, het team is niets meer dan een verzameling individuen: veeleer een groep dan een team.

 
Fase 2 - storming: de stormfase: onderlinge meting en strijd. Er is sprake van ontevredenheid en conflicten, en de teamleden hebben behoefte aan erkenning. Men zoekt een eigen plek, streeft naar beïnvloeding en invloed. Motivatie is vaak minimaal.

 
Fase 3 - norming: de fase van normering: gaandeweg worden er wederzijds acceptabele werkpatronen en regels ontwikkeld. De teamleden krijgen een gevoel van thuisbasis, van cohesie en vertrouwen. Motivatie stijgt sterk.

 
Fase 4 - performing: de fase met de maximale prestatie. Er is sprake van een hechte samenwerking: synergie. Tevens de fase van de grootste motivatie!

 

Fase 5 - adjourning: de laatste fase in teamontwikkeling, met name voor tijdelijke teams

 

 
Tijdens de verschillende fasen van groepsvorming is er behoefte aan passend leiderschap overeenkomend met de behoeftes van de individuele leden.

 
Forming: Directief leiderschap

De leden zijn zich aan het oriënteren op elkaar en de groep. De sfeer is vriendelijk, beleefd, maar nog niet werkelijk open. Psuedo commitment. De individuen vragen zich af wil ik hierbij horen of niet?   

Hoge afhankelijkheid van de leider, nog weinig overeenstemming over gezamenlijk doelen anders dan geformuleerd door de leider.

 
Storming: Coachend leiderschap

De leden stellen onrealistische doelen, hoge verwachtingen. Competitie over doelen, wat gaan we doen? Competitie over leiderschap, willen bepalen van doelen. Confrontaties. Vertrouwen op de evaringen van een (dominante) persoon, Ontstaan van sub-groepjes. Weinig echte samenwerking. Besluiten komen moeilijk van de grond en vragen veel tijd. De individuele leden vragen zich nog steeds af wil ik hierbij horen of niet?

 
Norming: Coachend leiderschap

Een gezamenlijke normen en waardenpatroon is bezig te ontstaan. Hoe gaan we het doen? Er zijn enige moeilijkheden om heldere gezamenlijke doelen te formuleren. Er ontstaan rollen en procedures. De leden voelen zich vrijer om eerlijke feedback te geven en bij te dragen. Begin van het vormen van commitment. Het neerleggen van gezamenlijke waarden en normen in de groep. Confronterende belangen en waarden en verwachtingen komen aan het licht. Het gebruik van elkaars ideeën.

 
Performing: Faciliterend of dienend leiderschap

Het bereiken van het gezamenlijke doel gaat snel en schijnbaar moeiteloos. Teamleden werken samen om obstakels te overwinnen en tot een heldere aanpak of diagnose te komen. Wederzijdse ondersteuning, openheid en veiligheid. Maken gebruik van elkaars feedback om tot betere prestaties te komen. Vinden manieren om gezamenlijk tot betere prestaties te komen. Synergie.

 
Deforming: Opheffen of beëindigen van de groep of groepslidmaatschap

Aandacht voor wat gezamenlijk bereikt is en het benoemen van ieders bijdrage. Erkenning en afscheid.

 

Over het algemeen kan worden gezegd dat de meeste tijd gaat zitten in de fases van forming en storming. De meeste groepen lopen hier op leeg. Het is belangrijk om zo snel mogelijk naar echt samenwerken te gaan, wat gaan we doen? Hoe gaan we het doen? Een goede tramcoach zal zo snel mogelijk echt aan de slag willen gaan om een gezamenlijke basis neer te leggen. Het coachen van individuele leden op hun werkwijze, aanpak en gedrag op weg naar performing is een welkome aanvulling. Persoonlijke ontwikkeling, competentieontwikkeling en teamontwikkeling zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten