zondag 25 augustus 2013

Overlevingstechnieken voor organisaties


Hoe zorg je er als (netwerk)organisatie voor flexibel personeel dat een meerwaarde creëert?

Je attractiviteit als werkgever en als organisatie is belangrijk voor het aan je binden van personeel wat nog steeds een belangrijke factor is voor toekomstig succes! Het ontwikkelen van talent en het investeren in toekomstig benodigde kwaliteiten zijn belangrijke onderdelen van een duurzaam personeelsbeleid. Voor organisaties is het belangrijk bewust na te denken over het personeelsbeleid en een ontwikkelingsplan op te stellen ( en uit te voeren!) gericht op het voortbestaan van de organisatie in de toekomst. Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en het verbreden van de inzetbaarheid van vast personeel leidt tot duidelijkheid van beide kanten en is een belangrijke survival techniek.

Vele organisaties kiezen voor een stabiele kern met een zogenoemde flexibele schil van zzp-ers of professionals die worden ingehuurd als er een tijdelijke behoefte aan extra werknemers is. Zelfstandige professionals vragen een andere benadering als vast personeel. Om zelfstandige professionals aan je organisatie te binden is het belangrijk dat ze inhoudelijk interessante opdrachten, die een beroep op hun vakmanschap doen, kunnen uitvoeren. Erg belangrijk is dat flexibel personeel zich kan identificeren met de organisatie en de kernwaarden van de organisatie. Als professionals werken vanuit hun bezieling gaan ze met plezier en energie aan de slag. Voor organisaties welke een belangrijke sociale functie hebben zoals onderwijs, zorg, voorzieningen en cultuur is het niet zo moeilijk om de professionals er uit te pikken die eenzelfde drive hebben en graag bijdragen. Voor organisaties waar de maatschappelijke relevantie niet gelijk duidelijk is blijkt dit lastiger.

Hoe zorg je ervoor dat flexibel personeel hart heeft voor de zaak en niet simpel weg uren zit af te schrijven?

Naast de selectie op de overeenkomstige kernwaarden is het belangrijk dat flexibel personeel vrijheid en vertrouwen krijgt om de opdracht of werkzaamheden naar eigen inzicht uit te voeren. Dit is immers wat de belastingdienst stelt om zelfstandig ondernemers te onderscheiden van medewerkers in een (verkapte) loondienst. De zelfstandige dient als volwaardige gesprekspartner te worden gezien en ontvangen. Dit is in de praktijk nogal eens lastig voor personen op de hogere hiërarchische posities in de organisaties. Het opheffen van hiërarchische posities en een verandering naar een organisatie bestaande uit meer gelijkwaardigere relaties en flexibelere indelingen van verantwoordelijkheden van personeel is noodzakelijk om kosten te besparen en meerwaarde te creëren. Het creëren van zelfsturende teams en netwerkorganisaties is niet alleen een kostenbesparing maar ook noodzakelijk om aan de eisen van deze tijd te kunnen voldoen.   

Openheid van communiceren en openheid voor het ontvangen van feedback en verbeterpunten door de flexibele professionals is noodzakelijk om attent te zijn op nieuwe ontwikkelingen en wellicht beter te functioneren als organisatie. De omslag naar een cultuur van open communicatie is een must.

Dan zijn we gekomen bij de belangrijkste verbindende factor namelijk de bedrijfscultuur. Een bekend gezegde binnen het management in de vorige eeuw was: uit bedrijfsstructuur volgt cultuur. Nu de structuren worden opgeheven en vooral aankomt op flexibiliteit en communicatie is een gezonde bedrijfscultuur het belangrijkste om op te sturen. Bedrijfscultuur is een gevoel en maakt het onderscheid  van erbij willen horen of afhaken. Het gevoel binnen een organisatie is steeds belangrijker! Niet wat doen we? Maar hoe doen we het? is het belangrijkste onderscheidende vermogen van de 21ste eeuw.
 
 
Hoe organisaties omgaan met personeel en zelfstandige professionals bepaalt het gevoel binnen een organisatie. Werknemers en voormalig werknemers zijn erg belangrijk als het gaat om imago (ook een gevoel) en wellicht het verkrijgen en behouden van opdrachtgevers in de toekomst. De flexibele werknemer van vandaag kan immers de opdrachtgever zijn voor morgen. De gunfactor wordt ook voor grotere bedrijven belangrijker, immers de zelfstandige kan wellicht goedkoper leveren vanwege minder overheadkosten.

Hoe gaat jouw organisatie om met (flexibel) personeel en wat zijn de overlevingstechnieken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten