Leidinggeven is een
kunst! Hoe motiveer je je team? Managen is armoede.
Als teamleider heb je
bewuste keuzes te maken: Hoe ga je met
je team de beoogde resultaten behalen? Vaak worden er doelen gesteld welke minimaal moeten
worden behaald. Om goed leiding te kunnen geven is het belangrijk om de leden
van je team goed te leren kennen. Als
je, als teamleider, weet hoe de individuele leden zichzelf motiveren om hun
doelen te behalen, dan kan je daarop aansluiten. De veelvoorkomende manier, het
stellen van targets of hoeveel geld er moet worden verdiend of bezuinigd, zal
bij 80% van de mensen stress oproepen. Bij stress gaan de meeste mensen in de
overlevingstand. Alleen voor de minderheid, die zichzelf op dezelfde manier
motiveert, zal deze methode werken. Zij zullen al tellend en scorend de doelen
bereiken. Het is hierbij altijd een belangrijke vraag of het behalen van de
targets het werkelijke doel van het team is. Vaak liggen hier andere zaken
onder, zoals klantvriendelijkheid, het verwerven van een stabiele marktpositie,
welke een betere basis vormen voor leiderschap om op te sturen. Dit gaat
namelijk over waardecreatie en daarbij passend waardevol gedrag, wat het
verschil zal uitmaken voor de toekomstige voortbestaan van de organisatie.
Als de
gebruikte methode van motivatie niet aansluit bij de persoonlijkheid van de
individuele teamleden zullen deze
afhaken. Zoals bij elke manier van leidinggeven, welke niet is afgestemd op de
individuele mensen, zullen de leden je als leider gaan vermijden. Wat als
gevolg heeft dat je als leider het gevoel krijgt er alleen voor te staan en
belangrijke informatie mist.. Je moet de kar trekken maar hoe? Deze manier van motiveren leidt er in het
slechtste geval ook nog eens toe dat er competitie of wantrouwen onderling binnen
het team is over het binnenhalen van bijvoorbeeld opdrachten of afspraken. Dit
zal nog eens voor 80 % van de mensen stress oproepen. Een bekend gevolg van
stress is dat mensen minder open staan voor anderen, minder flexibel worden en
minder gemakkelijk nieuwe dingen leren.
Het emotionele klimaat binnen
organisaties is ook een realiteit!
Het is
belangrijk om je team zo goed mogelijk te faciliteren. Voor mensen welke vanuit
zichzelf goed gemotiveerd en integer zijn, zal het controleren op werktijden en
resultaten demotiverend werken. Intrinsiek gemotiveerde mensen ervaren het
bijhouden van werktijden en verslaglegging dan ook als geen meerwaarde en het
zal hen veel tijd en energie kosten op dit goed te doen. Als teamleider kan je
beter aan sluiten bij de motivatie van de personen. De persoon voelt zich
gezien en gewaardeerd. Als je werkzaamheden kan uitvoeren in overeenstemming
met je innerlijke motivatie zal dit positieve energie opleveren.
Het is
belangrijk dat er aandacht is voor het emoties, het gevoel binnen de
organisatie en de hardere feiten. Hier voor geldt dat de teamleider of manager
zelf moet weten wat zijn/haar innerlijke motivatie is om de werkzaamheden uit
te voeren. Een leider zal mindfull te werk moeten gaan en moeten begrijpen wat
de impact van diens gedrag en emoties op de werkvloer is. Alleen de leider die
kan overtuigen door oprecht te zijn en zich overeenkomstig het doel van de
organisatie zich kan gedragen, kan een voorbeeld zetten. De eerste persoon
waaraan goed leiding zal moeten worden gegeven is de leider zelf. Pas als je
goed bent in zelfontwikkeling, zelfreflectie en het daarop sturen van je
handelen kan je dit ook overdragen aan je medewerkers. Leidinggeven een kunst welke sensitiviteit vergt van de
organisatiecultuur, het groepsgevoel en de werkmotivaties van individuele
mensen, om daarop aansluitend een succesverhaal neer te kunnen zetten. De
manager zal terugvallen op sturen op resultaten, waardoor de meerderheid van de
mensen niet worden gevoed, doelen minder snel zullen worden behaald en de
organisatie minder innovatief is. Managen is armoede, leidinggeven is een
kunst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten