donderdag 16 mei 2013

Hoe blijf je een goede leidinggevende?



Hoe kan het met zo veel leiderschaptrainingen en publicaties over leiderschap dat er in het bedrijfsleven zo weinig goede leiders lijken te zijn? Goed leiderschap gaat niet vanzelf. Alles wat de leider doet, of niet doet, wordt opgemerkt en opgevat als standaard voor de rest van het personeel. Het humeur van de leider heeft direct invloed op de prestaties op de werkvloer. Voor een leider om effectief te zijn is het dus erg belangrijk om zichzelf en zijn/haar gevoelens en acties te monitoren en voldoende zelfbeheersing te hebben. Goed leiderschap staat gelijk aan verantwoordelijkheid dragen en constant bewust zijn van je gedrag en de gevolgen van je gedrag op anderen. Dit vergt veel zelfcontrole en zelfmanagement. Als een leider veel negatieve en belastende zaken krijgt te voorduren, gedurende een werkdag, zal chronische stress opbouwen en kan dit leiden tot power stress.  De kenmerken van power stress zijn: een voortdurend gevoel van opgejaagd zijn en niet meer in contact staan met positieve emoties.

Een belangrijke factor welke power stress kan voorkomen is mindfullnes. Mindfullnes vraagt om eerlijk te zijn naar jezelf. Gedraag ik me nog in overeenstemming met mijn eigen waarden? Ben ik de leider, die ik wil zijn? Hoe ga ik om met de dagelijkse hoeveelheid stress die op me af komt? Hoe gaat het met de belangrijkste mensen om me heen?

Mindfullnes en zelfreflectie leiden tot betere relaties, wat weer invloed heeft op het ervaren van effectief leiderschap. Goed leiderschap zorgt voor een omgeving waarin mensen floreren. Als leider kan je dan weer teveel zijn afgestemd op de mensen om je heen, waardoor je in het opofferingssyndroom terecht kan komen. Gezamenlijk met de dagelijkse hoeveelheid onzekerheden op de markt en de diverse crisissen, waarvoor de leider een oplossing moet genereren, leidt dit op de lange termijn tot in-effectief leiderschap.

Het is een open deur maar pas als je als leider goed weet om voor jezelf te zorgen kan je goede zorg geven aan anderen.

 Heb je behoefte aan een luisterend oor en een persoonlijke coaching om te leren bovenstaande patronen te doorbreken en een betere leider te blijven?

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten