Kenmerken
van goed functionerende teams:
Samenwerken is steeds belangrijker. Samenwerken kan een bron van
sociale steun zijn en arbeidsvreugde, maar ook van conflicten en frustratie.
Als manager ben je dan vaak bezig met het blussen van brandjes en je hebt het
gevoel je een slag in de rondte te werken zonder het gevoel dat de
teamprestatie of het functioneren van de teamleden op een hoger niveau komt.
Onderstaand een lijstje, welke je kan gebruiken om na te gaan of
het team echt aan het presteren is en er aldus een synergie bestaat of is er
nog tijd en aandacht nodig voor het verstevigen van de gezamenlijke basis.
Je kan ook kijken of er de zaken met elkaar in overeenstemming
zijn en leiden tot synergie en versterking van het team en de gezamenlijke
missie of bestaat er binnen de werkstructuur of organisatiecultuur zaken welke
spanning oproepen en aldus verdere aandacht nodig hebben?
heldere doelstellingen
gezamenlijke verantwoordelijkheid
open communicatie
wederzijds respect
flexibiliteits/ aanpassingsvermogen
initiatief
groepsgrootte
werkwijze
competenties en het opleiden van teamleden
teamstructuur
teamrollen
gedrag van het management
you get what you reward: beoordelings- en
beloningssystemen aangepast aan het werken in teams
commitment van het management
participatie
kennis van groepsdynamica
feedback
vertrouwen in elkaar
cohesie (let op valkuil!)
besluitvorming
om kunnen gaan met
conflicten/confictvaardigheid
Geen opmerkingen:
Een reactie posten