maandag 4 februari 2013

omgaan met frequent verzuim


Als het aanbrengen van sociale steun, de groepscohesie en gezamenlijke verantwoordelijkheid niet leidt tot het gewenst resultaat kan zijn dat het verzuim onder het vaste personeel toeneemt. 

 
Op het moment dat besloten wordt tot een inhuurstop kan tevens
proactief worden opgetreden door de aandacht te richten op het verzuimbeleid en de naleving hiervan. 

 
In bepaalde sectoren is het kort (frequent) verzuim hoog. Het verzuimcijfer zou kunnen dalen door het toepassen van een eerste dagcontrole. De leidinggevende kan de eerste ziektedag bellen naar de medewerker om te informeren naar zijn toestand en vragen wanneer hij weer beter denkt te zijn.

De leidinggevende kan tijdens de eerste dagcontrole ook de verantwoordelijkheid van de medewerker aanspreken. “wat vervelend voor je dat je ziek bent. Ik bel natuurlijk om te informeren hoe het met je gaat maar ook om te vragen of ik wat afspraken voor morgen alvast moet afzeggen of verzetten of zitten er zaken bij die een collega van je kan overnemen”.

Door deze opstelling wordt de medewerker direct op zijn verantwoordelijkheid aangesproken en zijn samenwerkingsverband.

Hij zal het doorgaans vervelend vinden dat zijn leidinggevende
 afspraken voor hem moet afzeggen en ook het feit dat zijn collega een afspraak (taak) van hem moet overnemen. 

 
Bij twijfel over het ziektegeval kan een huisbezoek worden gepland. De  verzuimspecialist kan inschatten wat er aan de hand is en hoe het herstel kan worden bevorderd. Zelf ben ik opgeleid als psychologe en kan aldus bij verzuim vanwege psychische klachten direct een interventie inzetten.

Het is tevens belangrijk om te beginnen met het adequaat bijhouden van de genomen acties in kader van de wet poortwachter. Het is voor een bedrijf niet langer verplicht om aangemeld te zijn bij een arbodienst en aldus kan het tijdig inzetten van een professional u veel tijd en geld besparen. Een middelgroot tot groot bedrijf zou ervoor kunnen kiezen om mij of een collega bedrijfpsychologe in te huren om het frequent verzuim terug te dringen.

 
Vaak leidt frequent verzuim tot langdurig verzuim aldus kan het erg handig zijn om in een vroeg stadium te polsen wat er met de desbetreffende medewerker aan de hand is zodat er kan worden gezocht naar een verbetering of interventie in de (persoonlijke) situatie. Dit is tevens goed werkgeverschap want goede medewerker zijn goud waard.

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten